29 september 2019 – 15:00 uur

DUO EDELEN

MEESTERS VAN DE FRANSE BAROK: “LES DÉLICES DE LA SOLITUDE”

Fred Edelen, barokcello – Christina Edelen, klavecimbel

Duo Edelen speelt al sinds 1983 samen en verzorgde talloze concerten in de VS en Europa. Recente optredens zijn o.a. in het Edinburgh University Museum of Musical Instruments en bij het Houston Fine Arts Museum. Als artistieke leiders van Early Music Southwest treden Fred en Christina regelmatig op in het Zuidwesten van Amerika. In 2011 presenteerden ze hun eerste Barok kinderconcert bij het Rienzi Collection te Houston. Hoewel Duo Edelen dus veelvuldig in hun geboorteland Amerika te vinden is, is het ook regelmatig te horen op de Nederlandse podia.

In het programma ‘Les Délices de la Solitude’ worden de verrukkingen van de eenzaamheid vertolkt in sonates van Joseph Bodin de Boismortier, François Couperin, Jean Baptiste Barriere en Michel Corrette.

27 oktober 2019 – 15:00 uur

SERAFINO STRING TRIO

3 x 3: GEDESTILLEERD: BACH, KURTAG, MOZART

Emi Ohi Resnick, viool Simone van der Giessen, altviool Timora Rosler, cello

Het Serafino Strijktrio is opgericht in 2010 door drie gelijkgestemde musici die de passie voor deze bezetting en het daarvoor geschreven repertoire delen. Op vele Nederlandse en enkele buitenlandse podia zijn ze te beluisteren geweest; hun optredens werden met groot enthousiasme ontvangen.

Enkele quotes uit de Nederlandse pers:
“Top musici.. Homogeniteit in samenklank en vol overtuiging..”
“Vanaf de eerste streken zette het Serafino Strijktrio hun stempel.. “
“Stuwend, expressief werkten zij zich vakkundig door de partituur..”
“Liefde voor de muziek, vanuit je ziel spelen, geen kapsones, warmte, spelen met kleur, bescheiden, beheerst, eerlijk, niet imponeren, maar behagen….Heerlijk.”

De leden van het Serafino Trio bundelen hun krachten om de verschillende facetten van zuiverheid te onderzoeken en te delen. In dit programma laten ze zich inspireren door het spel tussen eenvoud en complexiteit van drie grootheden van klassieke muziek, Bach, Kurtág en Mozart.

Kurtág is de muziek in haar puurste vorm
Mozart is de mensheid in haar puurste vorm
Bach is de ziel in haar puurste vorm

Wolfgang Amadeus Mozart String Trio in G Major, Fragment KV. Anh. 66 (Kv. 562e) (niet voltooid )
Johann Sebastian Bach – selectie
György Kurtag- Signs, Games and Messages (selectie)
Wolfgang Amadeus Mozart- Divertimento in Es-groot KV563

24 november 2019 – 15:00 uur

Hanneke Rouw, cello – Sofia Vasheruk, piano

CELLOSONATES VAN CHOPIN, BRUCH en BRAHMS

Hanneke Rouw (1987) is op acht jarige leeftijd begonnen met cello spelen. Zij kreeg les van Rata Kloppenburg, Maria Hol en Ran Varon. Op haar zestiende won ze een eervolle vermelding op het Prinses Christina Concours. Ondanks haar passie voor de cello is Hanneke microbiologie gaan studeren in Wageningen. Na haar afstuderen in 2011 heeft ze besloten om alsnog voor de cello te kiezen. Hanneke heeft gestudeerd bij Martijn Vink aan de Luca School of Arts in Leuven.

Sofia Vasheruk is op 14 mei 1988 geboren in Moskou. Zij begon haar pianostudies in haar vierde levensjaar. Na een half jaar werd ze toegelaten tot de pianoklas van prof. Ada Traub aan de Speciale Gnessin Muziekschool voor begaafde kinderen. In 2000 won zij een speciale prijs bij de N. Rubinstein Piano Competition in Moskou. In 2003 zette zij haar studie voort aan het Chopin Muziek College in Moskou bij prof. Ksenia Knorre. Tijdens haar studie heeft Sofia deel genomen aan de International Piano Competition for Young Musicians 2004 in Enschede (Nederland) waar ze een derde prijs won.

Ze spelen:
Frédérique Chopin, Cellosonate Op. 65
Max Bruch, Sonate Op. 47: Kol Nidrei
Johannes Brahms, Cellosonate nr. 1

26 januari 2020 – 15:00 uur

ELYSIUM AMSTERDAM (“Elise Besemer & Friends”)

BOCCHERINI, ARENSKY, SCHUBERT

Elise Besemer and Friends

Kamermuziek is een grote passie voor violiste Elise Besemer. Zij vindt dit de meest directe (intense) manier van muzikaal communiceren met het publiek. Toen Elise in 2015 werd gevraagd een tal van kamermuziekconcerten te verzorgen, benaderde ze hiervoor een aantal muziekvrienden. De succesvolle reeks concerten die volgde, resulteerde in een langdurige samenwerking tussen de enthousiaste musici. Dit muzikaal samenwerkingsverband, met verschillende samenstellingen en bijbehorend repertoire kreeg allereerst de naam “Elise Besemer & Friends”. Deze is onlangs gewijzigd in “Elysium Amsterdam”. De musici die deel uitmaken van Elysium Amsterdam hebben ieder voor zich belangrijke (inter)nationale prijzen in de wacht gesleept.

Tijdens ons Nieuwjaarsconcert komt Elysium Amsterdam in de bezetting voor strijkkwintet met twee cello’s. Op het programma staan:

Luigi Boccherini, Strijkkwintet No. 5, Op. 11
Anton Arensky, Strijkkwartet No. 2 Op. 35
Franz Schubert, Strijkkwintet D. 956, Op. 163

23 februari 2020 – 14:00 uur !!!

MARCEL WORMS

speelt HET WOHLTEMPERIERTE KLAVIER van JOHANN SEBASTIAN BACH

Bachs Wohltemperierte Klavier is al zeker twee eeuwen onderdeel van de
canon van de Westerse muziek. Niet eerder schreef een componist een cyclus
met stukken in alle 24 toonsoorten, elk met een eigen karakter en getuigend
van de fantasie, de levensvreugde en de wijsheid van zijn maker. Toch is een
complete uitvoering van het eerste boek van dit meesterwerk een vrij zeldzame
gebeurtenis. Pianist Marcel Worms neemt u mee op zijn reis door Bachs Preludes
en Fuga’s. Voorafgaand aan het concert geeft Marcel zelf een inleiding.

Let op !
Voor het publiek dat concert én toelichting wil horen, gaat de zaal open om 13:30 uur.
Lezing Marcel Worms: 14:00 – 14:30 uur
Zaal open voor concert: 14:30 uur.
Het concert duurt van 15:00 – ca. 17:00 uur, dat is dus wat langer dan gebruikelijk.
Prijs voor lezing en concert is dezelfde als voor het concert alleen.

29 maart 2020 – 15:00 uur
Geannuleerd !

Wij hadden ons verheugd op het Dudok Kwartet.
Helaas gaat het concert, ivm het Coronavirus, niet door.

Dudok Kwartet
HAYDN, ROUKENS, RAVEL

 
Judith van Driel viool, Marleen Wester viool,
Marie Louise de Jong altviool, David Faber cello

Het Dudok Quartet Amsterdam is een van de meest veelzijdige en aansprekende strijkkwartetten van dit moment.
Zelf zeggen zij over hun musiceren:
Met openhartig en bezield spel delen we de kern van de muziek met luisteraars over de hele wereld. We laten zien én horen dat de muziek die wij spelen niet oud of nieuw is, maar altijd weer muziek van nu. Muziek die gehoord moet worden. Muziek die ontroert, ontregelt en een onuitwisbare indruk maakt. Met onze muziek gaan we in dialoog met het publiek, in concertzalen, op scholen, op festivals, en ook online…We laten ons eigen hart spreken en zo dringen we door tot de essentie van de muziek”.

In 2011 trad het Dudok Kwartet al op in Schuilkerk De Hoop, toen nog heel jong en onbekend, maar al wel zéér veelbelovend. Nu komt het terug naar Diemen en om het seizoen “Kamermuziek in de Hoop” af te sluiten met :

Joseph Haydn – Strijkkwartet opus 20 nr. 4 in D groot
Joey Roukens – What remains… voor strijkkwartet (2020)
Maurice Ravel – Strijkkwartet
Over de muziek van de jonge Nederlandse componist Joey Roukens zegt het kwartet: ‘Het is bij de composities van Joey Roukens niet relevant om te spreken over klassieke of niet-klassieke muziek.
Zijn muziek is gewoon muziek die past in de 21e eeuw.

Foto ©-Marco-Borggreve

Concertserie 2018 – 2019
Zondag 19 april 2020 – 14:00 uur-15:00 uur

HELAAS OOK DIT CONCERT GEANNULEERD

Trio Tre Canetti

Jan Jakob Mooij, hobo; Fred Ruoff, klarinet en Nicole Freling, fagot.

foto: Hilbert Krane
TRIO’S voor drie houtblazers van Jacques Ibert, Darius Milhaud, Claude Arrieu,
Georges Auric, Charles Koechlin e.a
In het kader van het festival “Vive La France”, georganiseerd op 17,18,19 april door Theater De Omval in Diemen, organiseren wij een extra concert, geheel gewijd aan klassieke Franse muziek uit de belle époque.
Ensemble ‘I Tre Canneti ‘ (de drie rieten) bestaat sinds 2014. De drie spelers kenden elkaar uit andere ensembles en besloten samen het repertoire voor de combinatie van hobo, klarinet en fagot, te gaan verkennen.
In de overgangstijd van de 19de naar de 20ste eeuw waren er belangrijke technische verbeteringen aan deze instrumenten, waardoor de spelers gemakkelijker en virtuozer gingen spelen. Vooral de Franse componisten waren van de nieuwe mogelijkheden gecharmeerd en waardeerden de lichtvoetigheid en sonoriteit van de ‘rietklank’. Parijs was in de eerste helft van de 20ste eeuw een broedplaats voor veel muziek van deze combinatie.
Deze muziek komt grotendeels vanuit de Parijse school en werd direct of indirect beïnvloed door de Groupe des Six. Sommige stukken zijn eerder gebruiksmuziek dan kunstmuziek. Kenmerken zijn verder elementen uit volksmuziek, film, musical en slapstick.
Kortom…. Veel en gevarieerd materiaal voor een sprankelend concert !

Entrée: 7,50
Reserveren mogelijk via Reservering@schuilkerkdehoop.nl
Voor meer informatie over programma Festival zie: theaterdeomval.nl/vive