29 september 2019 – 15:00 uur
DUO EDELEN MEESTERS VAN DE FRANSE BAROK: “LES DÉLICES DE LA SOLITUDE” |
||||||||
Fred Edelen, barokcello – Christina Edelen, klavecimbel
Duo Edelen speelt al sinds 1983 samen en verzorgde talloze concerten in de VS en Europa. Recente optredens zijn o.a. in het Edinburgh University Museum of Musical Instruments en bij het Houston Fine Arts Museum. Als artistieke leiders van Early Music Southwest treden Fred en Christina regelmatig op in het Zuidwesten van Amerika. In 2011 presenteerden ze hun eerste Barok kinderconcert bij het Rienzi Collection te Houston. Hoewel Duo Edelen dus veelvuldig in hun geboorteland Amerika te vinden is, is het ook regelmatig te horen op de Nederlandse podia. In het programma ‘Les Délices de la Solitude’ worden de verrukkingen van de eenzaamheid vertolkt in sonates van Joseph Bodin de Boismortier, François Couperin, Jean Baptiste Barriere en Michel Corrette. |
||||||||
27 oktober 2019 – 15:00 uur
SERAFINO STRING TRIO 3 x 3: GEDESTILLEERD: BACH, KURTAG, MOZART |
||||||||
Emi Ohi Resnick, viool Simone van der Giessen, altviool Timora Rosler, cello
Het Serafino Strijktrio is opgericht in 2010 door drie gelijkgestemde musici die de passie voor deze bezetting en het daarvoor geschreven repertoire delen. Op vele Nederlandse en enkele buitenlandse podia zijn ze te beluisteren geweest; hun optredens werden met groot enthousiasme ontvangen.
De leden van het Serafino Trio bundelen hun krachten om de verschillende facetten van zuiverheid te onderzoeken en te delen. In dit programma laten ze zich inspireren door het spel tussen eenvoud en complexiteit van drie grootheden van klassieke muziek, Bach, Kurtág en Mozart.
Wolfgang Amadeus Mozart String Trio in G Major, Fragment KV. Anh. 66 (Kv. 562e) (niet voltooid ) |
||||||||
24 november 2019 – 15:00 uur
Hanneke Rouw, cello – Sofia Vasheruk, piano CELLOSONATES VAN CHOPIN, BRUCH en BRAHMS |
||||||||
Hanneke Rouw (1987) is op acht jarige leeftijd begonnen met cello spelen. Zij kreeg les van Rata Kloppenburg, Maria Hol en Ran Varon. Op haar zestiende won ze een eervolle vermelding op het Prinses Christina Concours. Ondanks haar passie voor de cello is Hanneke microbiologie gaan studeren in Wageningen. Na haar afstuderen in 2011 heeft ze besloten om alsnog voor de cello te kiezen. Hanneke heeft gestudeerd bij Martijn Vink aan de Luca School of Arts in Leuven.
Sofia Vasheruk is op 14 mei 1988 geboren in Moskou. Zij begon haar pianostudies in haar vierde levensjaar. Na een half jaar werd ze toegelaten tot de pianoklas van prof. Ada Traub aan de Speciale Gnessin Muziekschool voor begaafde kinderen. In 2000 won zij een speciale prijs bij de N. Rubinstein Piano Competition in Moskou. In 2003 zette zij haar studie voort aan het Chopin Muziek College in Moskou bij prof. Ksenia Knorre. Tijdens haar studie heeft Sofia deel genomen aan de International Piano Competition for Young Musicians 2004 in Enschede (Nederland) waar ze een derde prijs won. Ze spelen: |
||||||||
26 januari 2020 – 15:00 uur
ELYSIUM AMSTERDAM (“Elise Besemer & Friends”) BOCCHERINI, ARENSKY, SCHUBERT |
||||||||
Elise Besemer and Friends
Kamermuziek is een grote passie voor violiste Elise Besemer. Zij vindt dit de meest directe (intense) manier van muzikaal communiceren met het publiek. Toen Elise in 2015 werd gevraagd een tal van kamermuziekconcerten te verzorgen, benaderde ze hiervoor een aantal muziekvrienden. De succesvolle reeks concerten die volgde, resulteerde in een langdurige samenwerking tussen de enthousiaste musici. Dit muzikaal samenwerkingsverband, met verschillende samenstellingen en bijbehorend repertoire kreeg allereerst de naam “Elise Besemer & Friends”. Deze is onlangs gewijzigd in “Elysium Amsterdam”. De musici die deel uitmaken van Elysium Amsterdam hebben ieder voor zich belangrijke (inter)nationale prijzen in de wacht gesleept. Tijdens ons Nieuwjaarsconcert komt Elysium Amsterdam in de bezetting voor strijkkwintet met twee cello’s. Op het programma staan: Luigi Boccherini, Strijkkwintet No. 5, Op. 11 |
||||||||
23 februari 2020 – 14:00 uur !!!
MARCEL WORMS speelt HET WOHLTEMPERIERTE KLAVIER van JOHANN SEBASTIAN BACH |
||||||||
Bachs Wohltemperierte Klavier is al zeker twee eeuwen onderdeel van de canon van de Westerse muziek. Niet eerder schreef een componist een cyclus met stukken in alle 24 toonsoorten, elk met een eigen karakter en getuigend van de fantasie, de levensvreugde en de wijsheid van zijn maker. Toch is een complete uitvoering van het eerste boek van dit meesterwerk een vrij zeldzame gebeurtenis. Pianist Marcel Worms neemt u mee op zijn reis door Bachs Preludes en Fuga’s. Voorafgaand aan het concert geeft Marcel zelf een inleiding. Let op ! |
||||||||
29 maart 2020 – 15:00 uur Geannuleerd ! Wij hadden ons verheugd op het Dudok Kwartet. Dudok Kwartet |
||||||||
Judith van Driel viool, Marleen Wester viool, Marie Louise de Jong altviool, David Faber cello Het Dudok Quartet Amsterdam is een van de meest veelzijdige en aansprekende strijkkwartetten van dit moment. In 2011 trad het Dudok Kwartet al op in Schuilkerk De Hoop, toen nog heel jong en onbekend, maar al wel zéér veelbelovend. Nu komt het terug naar Diemen en om het seizoen “Kamermuziek in de Hoop” af te sluiten met : Joseph Haydn – Strijkkwartet opus 20 nr. 4 in D groot Foto ©-Marco-Borggreve |
||||||||
Concertserie 2018 – 2019 | ||||||||
Zondag 19 april 2020 – 14:00 uur-15:00 uur
HELAAS OOK DIT CONCERT GEANNULEERD |
||||||||
foto: Hilbert Krane | ||||||||
TRIO’S voor drie houtblazers van Jacques Ibert, Darius Milhaud, Claude Arrieu, Georges Auric, Charles Koechlin e.a |
||||||||
In het kader van het festival “Vive La France”, georganiseerd op 17,18,19 april door Theater De Omval in Diemen, organiseren wij een extra concert, geheel gewijd aan klassieke Franse muziek uit de belle époque. | ||||||||
Ensemble ‘I Tre Canneti ‘ (de drie rieten) bestaat sinds 2014. De drie spelers kenden elkaar uit andere ensembles en besloten samen het repertoire voor de combinatie van hobo, klarinet en fagot, te gaan verkennen. In de overgangstijd van de 19de naar de 20ste eeuw waren er belangrijke technische verbeteringen aan deze instrumenten, waardoor de spelers gemakkelijker en virtuozer gingen spelen. Vooral de Franse componisten waren van de nieuwe mogelijkheden gecharmeerd en waardeerden de lichtvoetigheid en sonoriteit van de ‘rietklank’. Parijs was in de eerste helft van de 20ste eeuw een broedplaats voor veel muziek van deze combinatie. Deze muziek komt grotendeels vanuit de Parijse school en werd direct of indirect beïnvloed door de Groupe des Six. Sommige stukken zijn eerder gebruiksmuziek dan kunstmuziek. Kenmerken zijn verder elementen uit volksmuziek, film, musical en slapstick. Kortom…. Veel en gevarieerd materiaal voor een sprankelend concert ! Entrée: 7,50 |
||||||||